deniseheemskerk.reismee.nl

Belevenissen in Bolivia

Wat gaat de tijd toch snel! Ik zit hier nu alweer anderhalve week en heb het ontzettend naar mijn zin! Behalve stagelopen heb ik ook veel andere leuke dingen gedaan namelijk.

Vorige week zaterdag ben ik met Jochem op stap geweest, we hebben eerst Christo de la Concordia bezocht, een beeld van Christus bovenop een berg. Deze is hoger dan het Christusbeeld in Rio de la Janeiro, 44 cm hoger om precies te zijn. Ben er zelfs in geweest! Daarna zijn we naar de cancha gegaan, de dagelijkse markt in de stad. Wat een verschil met Nederland zeg! Overal kleine kraampjes die zo ongeveer hetzelfde verkopen, veel fruitkraampjes en kraampjes waar hele kippen en grote brokken vlees liggen, zelfs zonder vliegen! 's Avonds nog even een drankje gedaan in de stad, waar ik erachter kwam dat de cocktails maar rond de €2,- kosten hier...

De rest van de week ben ik twee keer naar Spaanse les geweest, moet m'n Spaans nodig verbeteren. Verder ook bijna elke dag bij verschillende scholen geweest om te helpen in de schooltuinen. Deze week waren de herhalingslessen van thema 1 t/m 5 (de eerste helft), waarna de kinderen nog even de tuin in mochten om water te geven en om extra gewassen in te zaaien. Erg leuk, die kinderen zijn vaak erg enthousiast! Ze vinden het ook maar wat interessant dat ik ook Engels spreek. De school van vrijdag loopt een weekje voor, op deze school hadden ze al examen over de eerste vijf thema's. Ik vond het stiekem best leuk om de strenge juf te spelen en punten aftrek te geven als de kinderen spiekten of praatten tijdens het examen. Er waren zelfs een paar brutale kinderen die hun lesboekje onder het examen hadden liggen!

Buiten het meelopen in de schooltuinen moet ik natuurlijk ook onderzoek gaan doen naar de voedingsdeficiënties, waarna ik voorlichtingsmateriaal ga ontwikkeln. Deze week ben ik daar ook al een beetje mee begonnen.

Genoeg te doen voor de stage, maar ook daarbuiten doe ik leuke dingen! Dinsdag was er een reünie van Couchsurfing (wat is dat toch een handige site om mensen te leren kennen...). Met een grote groep hebben we wat gedronken in het centrum.Donderdag met de familie fonton (ofzo) gespeeld, lijkt op squash alleen is het veld een stuk groter. Toch wel lekker om even te sporten! Met de spierpijn viel het gelukkig ook mee de volgende dag... Gelukkig maar, want 's middags werd ik meegenomen naar een festival. Vanaf een uurtje of 5 lekker gedanst, in het Spaans geprobeerd te praten en weer nieuwe mensen ontmoet. Was niet al te laat thuis, aangezien ik zaterdag weer vroeg op moest. Had namelijk afgesproken met een aantal mensen om naar casa Patiño (Palacio Portales) te gaan, ontzettend mooi en groot huis met mooie tuin, gebouwd in opdracht van señor Patiño. Het trieste is alleen dat hij er nooit heeft kunnen wonen, hij was meestal in het buitenland en vlak voordat hij terug wilde keren kreeg hij een hartaanval. 's Middags met een paar naar Quillacollo geweest, een plaats in de buurt van Cochabamba (15-20km). Daar was een soort circuit en iemand had z'n raceauto meegenomen dus je raad het al, lekker racen in the middle of nowhere. Ik mocht ook een keer meerijden, gaaf joh! Keihard over de zanderige paden met een flinke stofwolk achter ons...

Vandaag (zondag) is het dia de Paetón, de hele dag mogen er geen auto's door de stad rijden. Wordt dus flink wat lopen in plaats van de trufi te pakken. Die trufi's zijn hier trouwens erg handig, dat zijn busjes die een bepaalde route rijden, als je in wilt stappen steek je je hand op en als je er weer uit wilt zeg je ‘voy a bajar' (ik ga uitstappen). En dat voor slechts €0,20. Alleen kan ik daar dus geen gebruik van maken vandaag. Dan maar een half uurtje met de benenwagen. Het lopen naar de stad is denk ik wel de moeite waard, er schijnen genoeg belevenissen in de stad te zijn!

Reacties

Reacties

Martine

Hey Denise,
Super te horen dat je het zo naar je zin hebt. Je hebt in die korte tijd al veel meegemaakt. Lekker blijven genieten en zorgen dat je nog veel meer leuks gaat beleven daar en goed werk gaat verrichten.
Liefs Martine

Kimberley

aaa Denies heel mooi om te horen dat je het zo leuk hebt! Je doet echt veel leuke dingen:-), Nu al!
Kijk al uit naar je volgende bericht xx

Esther

Wat leuk om te lezen!! Wauuww je hebt echt al veel mensen ontmoet en veel dingen gezien en gedaan! En echt in een korte tijd! Haha is de douche weer gemaakt? Begin je al aan het eten en de warmte te wennen? Liefs Esther

Femke

Leuk om je verhalen te lezen!
Veel succes en plezier de komende tijd.

Liefs, Femke

Lau

Leuk verhaaltje dennie, wel jammer van de titel
Geintje xxxxx

Els

Super leuk Denies! mooi leventje heb je daar, ik hoor t al. beetje cocktails drinken en festivals bezoeken. haha! succes met de schoolkinders! xx

merelhof

Ha Denise, goed om te horen dat je t naar de zin hebt. Gelukkig kom je tussen al het feesten en sightseeen ook nog een beetje toe aan werken :-). En je mag best een beetje streng zijn tegen de kinderen, hoor (je zult begrijpen RM denken hier anders over dan CP). Hier is school ook weer begonnen, dus lekker druk. Afgelopen weekend zijn we op het feest van JA geweest in Munchen; gezellig kletsen met een internationaal gezelschap, alleen het weer was beestachtig. Geniet ervan en groetjes van ons allen

Eveline

Bon diaz,

Zo dit klinkt echt superrrrrrrr leuk!
Je schrijft echt heel pakkend en het voelt stiekem een klein beetje alsof ik er ook bij ben :)

Blijf maar lekker heeeel veel schrijven en dan kom ik hier de winter wel door. Veel plezier en avontuur toegewenst, maar dat gaat wel lukken denk ik!

Liefs Eef

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!