deniseheemskerk.reismee.nl

Weer een week voorbij...

Weer een ontzettend drukke, maar uiteraard leuke week achter de rug!

Dia de Peatón was een groot succes, iedereen liep of fietste rond in de stad en er waren verschillende dingen georganiseerd, onder andere een concert. Aan het eind van de middag met een grote groep mensen churrasco gegeten, veel vlees van de ‘barbecue', alleen duurt het een paar uur voordat het vlees klaar is. Maar dan heb je ook wat! Het sfeertje dat er op zo'n avond hangt is ook heerlijk, bier wordt vrolijk rondgedeeld uit de grote flessen die op tafel staan en op een gegeven moment komen er een kampvuur en een gitaar tevoorschijn en begint iedereen mee te zingen. Ontzettend gezellig zijn die avonden! Zo'n zelfde tafareel kwam zaterdagavond voorbij, nadat we wat hadden gegeten werden op een gegeven moment alle tafels aan elkaar geschoven en kwamen er dit keer vijf gitaren tevoorschijn. Heerlijke muziek en een biertje in de hand, wat wil je nog meer?

Zaterdagochtend ben ik met Blanca naar de cancha gegaan en hebben we twee grote koeienharten gekocht, waarna ik mijn eigen biologielesje heb gehad: het hart schoonmaken (vet eraf halen), ontleden en vervolgens in dunne plakjes snijden en aan satestokjes rijgen. 's Avonds op de barbecue en het resultaat is verrukkelijke anticucho! Wat mij betreft zien de biologielessen er voortaan altijd zo uit...

Sinds dinsdag heb ik een nieuwe buurman: Luytzen, een student uit Wageningen. Zijn komst moest natuurlijk gevierd worden, daarom zijn we de dag erop met Hanna en Jochem wat wezen drinken in het centrum. En om ook de lokale bevolking te leren kennen waren we donderdag weer de stad in geweest met mensen die ik al eerder had leren kennen.

Zondag ben ik met Luytzen en Claudio naar een heel mooi meer geweest, Lago Angostura, echt schitterend. Aangezien er daar ook aardig wat vis wordt gevangen moesten we daar natuurlijk ook van genieten, allemaal een bord vol verrukkelijke vis. Later lekker in het zonnetje aan het meer gelegen met een muziekje erbij, terwijl er een kudde schapen voorbij kwam lopen... Lekker leventje, niet?

Donderdag ben ik voor het eerst mee geweest naar een arme wijk in Cochabamba, ergens op een heuvel. Daar wordt het ‘square foot garden' project opgezet, de vrouwen die daar wonen leren hoe ze hun eigen groenten kunnen verbouwen op ongeveer 1,2m x 1,2m. Erg indrukwekkend: de huizen zijn erg eenvoudig (soms zelfs vervallen), er zijn weinig winkels en de wegen zijn slecht, daarnaast is er niet altijd water beschikbaar. Dat is toch wel even een groot verschil met de luxe die we gewend zijn in Nederland.

Ook ben ik verder gegaan met mijn onderzoek over de voedingsdeficiënties hier, met name vitamine A, ijzer en zink. Natuurlijk ook weer meegelopen op de basisscholen, blijft leuk om met die kinderen lessen te volgen en de tuin in te gaan. Er zit wel veel verschil tussen de scholen, op woensdag loop ik mee op een school in een arme wijk, ook hier is lang niet altijd water. Dan is het erg lastig om groenten te kweken, en het is al helemaal waardeloos als we plantjes meenemen om over te planten en je kan ze niet eens water geven. Ben benieuwd hoe de tuin erbij staat aankomende woensdag... De school van vrijdag daarentegen is een echte stadsschool, die tuin staat juist weer helemaal vol met groenten. Het verschil tussen die scholen is interessant, en zeker de moeite waard om me verder in te verdiepen.

Reacties

Reacties

Lianne Bakker

Jeetje Denise wat maak jij veel mee in één week!
Maar zo'n koeienhart lijkt me toch niks! Geniet van je gewelidge tijd in Bolivia. Heel veel groetjes uit een nog steeds (waarschijnlijk laatste dag) zonnig Nedrland.

Groetjes van ons allemaal

Anniek

Ahhh dus jij bereid tijdens de kookavondjes in nederland volgende keer koeienhart?? ik ben er voor in hoor.. maar ik denk dat je die Els wel kan vergeten :P

Marian en Jos

Hoi Denise

Wat heb jij in een korte tijd al veel meegemaakt,echt allemaal even leuk! Geniet er lekker van!

Lieve groetjes van ons allemaal.

manon

klinkt heerlijk den! ervaringen die je niet zo snel zal vergeten!

xx manon

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!