deniseheemskerk.reismee.nl

Mizque & Aiquile

Dinsdagochtend zijn Jochem, Arnold en ik naar een school gegaan om de tuin opnieuw in te zaaien. De school had al eerder het schooltuinprogramma gevolgd, en dinsdag was een herhalingscursus waarbij er we 2x naar de school gaan: 1x om in te zaaien en de 2e keer om te kijken hoe de tuin erbij ligt. Samen met Jochem hebben we de tuinen ingezaaid. Wie had dat gedacht, dat ik na drie weken al een les in het Spaans kon geven! Zo goed als het ging hebben we de kinderen uitgelegd hoe ze de tuin moesten voorbereiden, hoe ze moesten zaaien en vervolgens dat ze voldoende water moesten geven. Was wel een uitdaging, 20 kinderen per keer en dat was dan de helft van de klas!

Ook woensdag weer langs gegaan bij de school Marina Nuñez de Parado, hier ga ik elke woensdag heen. Weer was er geen water, en van de plantjes die we vorige week hadden overgeplant hadden weinig het overleefd. Dit keer geprobeerd opnieuw in te zaaien en de kinderen opdracht gegeven om elke dag flessen water van huis mee te nemen. Hopelijk wordt het resultaat dan beter...

Donderdag ben ik weer meegegaan naar de wijk Las Lomas, waar vrouwen leren om hun eigen groentetuin aan te leggen. Rafael, Elmer, Jochem en ik hebben 's ochtends geholpen met het aanleggen en inzaaien van de vierkante meteruinen. Het schoot niet echt op, nadat we één tuin hadden aangelegd werd er vervolgens nog even een uurtje wat uitgelegd en besproken, waarna we pas weer verder konden.

Vrijdag 14 september is hier een nationale feestdag, en aangezien er dan niet gewerkt word vonden Luytzen, Claudio en ik het een goed idee om een weekendje weg te gaan. Donderdagavond om 18.00u vertrok de bus richting Mizque, waar we rond half 11 's avonds aankwamen. Voor de mooiste sterrenhemel moet je toch echt naar Bolivia, onderweg was het overal hartstikke donker behalve aan de hemel.

Iets anders typisch Boliviaans is dat in elk dorp en elke stad er een heilige wordt geëerd. Dit is meestal een een Maagd, in sommige gevallen een Señor: deze week was het in Mizque Fiesta del Señor Burgos.Het hotel waar we wilden slapen was vol, maar gelukkig konden we terecht in het klooster. We werden met open armen ontvangen en hebben er twee nachten heerlijk kunnen slapen.Nadat we de slaapplekken hadden geregeld zijn we gelijk op pad gegaan. Op het plein waren er allerlei optredens en waren mensen aan het dansen, erg gezellig! Vervolgens zijn we naar een ander feest gegaan, waar we het de rest van de avond goed hebben uitgehouden...

Vrijdag ging het feest vrolijk verder, 's middags zijn we bij hanengevechten wezen kijken. Twee hanen strijden in ‘de ring' totdat de ander erbij neervalt. Voor alle toeschouwers is dat erg vermakelijk, onder het genot van een biertje kan je namelijk geld inzetten op een van de twee hanen. De rest van de dag vooral gezellig gepraat en gedronken en tussendoor nog wat gegeten. In de avond nog weer naar het centrale plein gegaan, waar Luytzen en ik nog even de kabouterdans hebben gedaan en het leek nog aardig op de typische Boliviaanse dans ook! Vervolgens kregen we Chicha te drinken, dit is gefermenteerd maïsbier, het smaakt behoorlijk zuur en ik kreeg er nog hoofdpijn van ook. Geen chicha meer voor mij dus.

De volgende dag zijn we rond de middag doorgegaan naar Aiquile, naar de familie van Claudio. Na een heerlijke lunch hebben we even uitgerust, waarna we nog even door Aiquile hebben rondgelopen. Gelijk weer uitgenodigd door de buren om een biertje te komen drinken, wat natuurlijk erg moeilijk is om af te slaan. 's Avonds was er ook nog een verjaardag, waar de tafels vol bleken te staan met Chicha. Was moeilijk om continu nee te zeggen maar het is me gelukt, aangezien het ook behoorlijk op je maag en darmen werkt... Zulk soort feestjes zijn het gezelligst, er was een optreden met gitaarmuziek, er werd gedanst en we hebben ons weer prima vermaakt.

Vandaag, zondag, zijn we rond de middag weer naar huis gegaan, de busrit duurde dit keer 5,5 uur, over slingerende en hobbelige wegen tussen de bergen door met een schitterend uitzicht... Wat is Bolivia toch mooi!

Esther

Super leuk om te lezen!! Waauuuww die sterrenhemel dat klinkt prachtig! Wat moeilijk om groente en planten te laten groeien terwijl er zo weinig water is, hopelijk nemen de kindertjes allemaal een flesje water van huis mee! Het weekendje weg klinkt ook erg gezellig! Geniet ervan! Xxx Esther

Richard van Ommeren

Hee Denise, wat een prachtige verhalen. Ik ben helemaal jaloers op je! Genieten, de tijd vliegt.
Groetjes,
Richard

Christel

Goh, Denise wat is het leuk om al die verhalen van je te lezen! Ik kijk steeds weer uit naar je volgende verslag.
Veel plezier daar hè! maar volgens mij zit dat wel goed.

Kimberley

Wat een super leuk verhaal weer! Je maakt echt leuke dingen mee, zo leuk om te lezen. En ook lekker een weekendje weggeweest, heel vet! En met het feesten zit het ook wel goed ;-) klinkt echt super!
Enjoy your time
XXX