deniseheemskerk.reismee.nl

¿Qué pasa pues?

En toen was het weer tijd om wat van me te laten horen. Door alle drukte schiet het er af en toe bij in om een verhaal te schrijven. Lekker weekend nu, en daar maak ik uiteraard goed gebruik van. Gisteren waren we met een groep naar een Braziliaans feest, een vriend komt uit Brazilië en nam ons mee. Er zijn hier erg veel Braziliaanse studenten aangezien het hier een stuk goedkoper is om te studeren, in Brazilië betaal je je blauw aan een studie.

Wat werkzaamheden betreft ben ik goed op weg, met mijn onderzoek vordert het al aardig en ik ben inmiddels begonnen met het ontwikkelen van voorlichtingsmateriaal. Op de scholen is het ook nog steeds erg leuk om mee te lopen, vorige week was er een school waarbij we al konden oogsten! Van de oogst hebben we een heerlijke salade gemaakt, en met een broodje ging dat er erg goed in. De kinderen waren ook erg enthousiast en de meesten vonden de salade ook erg lekker. Bij één klas zorgde de lerares voor drinken, en jawel, ze kwam aan met flessen cola. Dat past dan weer niet helemaal bij zo'n gezonde salade...

Afgelopen week waren er gieterwedstrijden op de scholen, de kinderen moesten met materialen van thuis hun eigen gieter in elkaar zetten. Uit elke klas werden de mooiste en de beste gieters gekozen, vervolgens mocht de directeur de beste van de school kiezen. Uiteindelijk wordt de beste gieter van alle scholen gekozen. Er zaten heel wat mooie creaties bij, hoewel sommigen het ook erg simpel hadden gehouden met een fles met een paar gaatjes erin. Van de winnaar heb ik een foto toegevoegd, zodat ook jullie de gieter kunnen bewonderen.

Verder smaakt het eten hier ook echt overheerlijk, heb afgelopen weken wel drie keer mogen genieten van churrasco. Enorme stukken vlees die op de barbecue worden gelegd en een behoorlijk tijdje nodig hebben om te garen, maar wat is dat toch lekker! Ook de P'am Paku ging er goed in, een groot bord vol met kip, eend en varken met aardappelen en gebakken banaan, wat met een aantal personen werd gedeeld. Andere culinaire hoogstandjes van Cochabamba zijn de maaltijden van Blanca, elke dag wordt er weer een heerlijke almuerzo bereid.

Een ander hoogtepunt van afgelopen weken was het kamperen in natuurpark Pairumani. Een park ongeveer 20 km van Cochabamba, halverwege een berg met veel mooie natuur. Met een groep zijn we een stuk de berg op gelopen naar een kampeerplek, waar we in het halfdonker onze tenten op hebben gezet. Een kampvuur, een drankje in de hand en een prachtig uitzicht hebben voor een hele mooie avond gezorgd. Het kamperen gebeurt hier wel wat primitiever, ze doen hier bijvoorbeeld niet aan luchtbedden. Op de harde grond in de kou is het dus niet erg lekker slapen. De volgende dag konden we het uitzicht bij licht bewonderen, we keken uit over de hele vallei met bergen eromheen, ook zijn we nog een stuk langs een bergpaadje gelopen, met een flinke afgrond ernaast. Schitterend!

Afgelopen weken heb ik me geen moment verveeld, we verzinnen elke keer wel weer wat leuks om te doen. En uiteraard staan er ook weer leuke dingen op de planning voor komende week!

¡Hasta luego!
Saludos Denise

merelhof

Hola Denise, zo te horen ben je weer helemaal hersteld, gelukkig maar. Dat feesten en eten klinkt helemaal goed, maar op de koude grond slapen, brrr. Hier is t trouwens beestenweer, regen-regen-regen. Complimenten uit Holland voor de maker van die mooie gieter!

Esther

Wat leuk om te lezen weer!! De bolivianen kunnen ook wel koken en bakken zo te horen, klinkt lekker allemaal!! Wat fijn dat je al zo goed op schiet met het project en onderzoek van school, lekker!! Haha dat ze dan Cola komen brengen bij zo'n gezonde salade ;) En de gieter is serieus mooi, dit is echt een creativeling geweest!