The Death Road, I did it and I'm still alive!

Het is inmiddels weer een hele tijd geleden dat ik wat van me heb laten horen, sorry daarvoor! Mijn computer werkte niet helemaal mee waardoor ik even geen verhalen online zetten, maar 't is opgelost. Dus bij deze weer een verslag over mijn ervaringen in Bolivia.

Afgelopen weekend ben ik met Luytzen naar La Paz geweest, vrijdagavond met de bus om de volgende ochtend vroeg aan te komen. Na een heerlijk ontbijtje zijn we verder de stad gaan verkennen. La Paz is een stad op meer dan 3500m hoogte, gebouwd in een dal, maar inmiddels zijn ook de omringende bergen volledig bebouwd. Wat een schitterend uitzicht, van boven neerkijkend op de stad, maar ook van beneden waar je alleen maar bergen en gebouwen om je heen ziet! Zo'n verschil met Cochabamba... We hebben veel mooie pleinen en gebouwen gezien, zoals de schitterende San Fransisco-kerk. Ook zijn er ontzettend veel winkeltjes met allemaal typische Boliviaanse dingen te koop: kleden, sjaals, mutsen, tassen, truien van lamawol, portemonnees en alles in de typische Boliviaanse kleuren. 's Avonds hebben we het rustig aan gedaan, aangezien we de volgende ochtend vroeg op moesten.

Rond half 8 een ontbijtje, ook Diego was inmiddels aangekomen, waarna we met een busje omhoog reden, op naar The Death Road!!! Op de mountainbike van La Cumbre op 4700 naar Coroico op 1200m. Het eerste stuk daalden we af over een geasfalteerde weg, dat ging lekker snel. Uiteindelijk kwamen we bij de Death Road terecht, een smalle weg langs de bergen en losse stenen op de grond met behoorlijke afgronden en af en toe een kruis langs de kant van de weg... In het begin nog wat voorzichtig maar daarna ging ik op volle snelheid de berg af! En wat een uitzicht, ongelooflijk! Ook een grote verandering van de omgeving, boven was het koud, mistig en was er weinig begroeiing, terwijl aan het eind de temperaturen een stuk hoger waren en alles flink begroeid was. Na een heerlijke lunch zijn we dezelfde weg weer omhoog gegaan, dit keer in een busje. Omlaag vond ik minder eng dan omhoog, de chauffeur scheurde als een gek de berg op! Gelukkig hebben we het allemaal overleefd en was er tijdens de afdaling niemand gevallen. Wat een geweldige ervaring!!!

Inmiddels is het hier zomervakantie op de basisscholen, hier kan ik nu dus niet meer aan de slag. Het jaar wordt hier echter op een heel andere manier afgesloten. Voor bijna alle vakken moeten de kinderen presentaties geven, voor het vak ‘Huertos Educativos' (de schooltuinen) werd er een informatiemarkt op gezet. Alle klassen kregen verschillende onderwerpen aangewezen waar ze wat over moesten vertellen. Maar het bleef niet bij slechts vertellen, de stands hingen vol met posters en er waren maquettes gemaakt, er stond zelfs een echte voedselpiramide! (zie foto's) Op één school had een lerares haar hele klas aangespoord om een maquette te maken van een groentetuin, waardoor het hele plein vol stond met maquettes, de één nog mooier dan de andere. De meeste kinderen wisten hun verhaaltje wel te vertellen, hoewel een enkeling wat hulp nodig had van het lesboekje of de posters. Erg leuk om de kinderen te zien vertellen wat ze allemaal hadden geleerd. De jury bepaalt uiteindelijk welke van de vier scholen de beste expositie had, deze uitslag wordt meegenomen met de overige resultaten, zoals de winnaar van de gieterwedstrijd en de beste examenresultaten. Uiteindelijk wordt de beste school bekendgemaakt aan het eind van het jaar.

In de wijk Las Lomas, waar we de ‘square foot gardens' aanleggen, zijn er al resultaten te zien. De eerste radijsjes zijn al geoogst en de meeste tuinen staan er groen bij. Elke week wordt er weer wat nieuws geleerd, hoe er compost of natuurlijke bestrijdingsmiddelen (van zeep met knoflookwater) gemaakt moet worden. Ook leren we ze hoe ze moeten verplanten als er teveel plantjes op één plek staan, terwijl andere stukjes leeg staan.

Ook ben ik bezig met mijn voorlichtingsmateriaal over de voedingstekorten in Bolivia, deze begint al aardig vorm te krijgen. Lekker tekenen en kleuren op de computer, erg leuk om te doen. Als de folder af is krijgen jullie die natuurlijk te zien!De tekst is echter wel in het Spaans...

Volgende keer hoeven jullie minder lang op een nieuw verhaal te wachten!
Saludos, Denise

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!